مـنـتـديـات ابن النفيس ترحب بكم
أهلا ومرحبا بك فى منتديات ابن النفيس تفضل بالدخول إذا كنت مسجلا أو قم بالتسجيل لتشاركنا بمساهماتك وردودك وشاهد كل ما يخص التعليم والمناهج وأخبار المدارس والكثير من المجالات المختلفة
مع تحياتى مدير المنتدى / عادل الحلاج


 
الرئيسيةبوابة الموقعس .و .جبحـثالتسجيلدخول
مبروك حصول مدرسة ابن النفيس الإعدادية بنات على اعتماد هيئة ضمان الجودة تم إعلان نتيجة الفصل الدراسى الأول يناير 2016 ومبروك لكل الطالبات
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
تصويت
بصراحة هل أعجبك المنتدى
رائع
66%
 66% [ 338 ]
عادى
12%
 12% [ 62 ]
لم يعجبنى
22%
 22% [ 112 ]
مجموع عدد الأصوات : 512
المواضيع الأخيرة
» مفاجأة مفاجأة اسطوانات تعليمية لجميع المراحل من الصف الاول الابتدائي حتي الثانوية العامة
الخميس أبريل 27, 2017 9:17 am من طرف hassanhisham3

» مراجعة دين السادس الأبتدائي ترم أول
السبت ديسمبر 31, 2016 9:21 pm من طرف سونا0000

» سجل إشراف جماعة اللغة العربية جاهز للطباعة
الخميس سبتمبر 22, 2016 11:04 pm من طرف محمد مصطفى كامل

» كتاب أعمال المكتب الفني لتوجيه الرياضيات بمحافظة الدقهلية
الأربعاء يونيو 15, 2016 1:51 pm من طرف menisy

» البرنامج العملاق لاسترجاع الملفات المحذوفة Recuva 1.53.1087 + نسخة محمولة
الأحد يونيو 12, 2016 2:04 am من طرف حمادة 999

» برنامج GiliSoft File Lock Pro 10.3.0 لغلق وتشفير الملفات برقم سرى
الجمعة يونيو 10, 2016 6:43 am من طرف حمادة 999

» برنامج نسخ الاسطوانات ولتشغيل ملفات الايزو PowerISO 6.6 + نسخة محمولة
الأربعاء يونيو 01, 2016 9:29 am من طرف حمادة 999

» برنامج نسخ الاسطوانات ولتشغيل ملفات الايزو PowerISO 6.6 + نسخة محمولة
الجمعة مايو 27, 2016 7:30 am من طرف حمادة 999

» برنامج Clean Space 2016.01 لصيانة الجهاز ولحل اخطاء الويندوز
الخميس أبريل 21, 2016 3:24 am من طرف حمادة 999

» امتحان نصف الفصل الدراسى الثانى دراسات خامس الترم الثانى
الإثنين مارس 21, 2016 9:18 am من طرف fathyalgamal

» مـجـمـوعـة مـن الاخـتـبـارات الـتـفـاعـلـيـة حاسب آلى
الثلاثاء فبراير 23, 2016 5:26 pm من طرف مدحت حنفي

» المختصر المفيد 2014مراجعة نهائية تاريخ
الثلاثاء يناير 19, 2016 9:48 pm من طرف داليا عطية

» مراجعة نهائية على دراسات الصف الأول الاعدادى ترم أول رائعة
الثلاثاء يناير 19, 2016 9:26 pm من طرف داليا عطية

» اقوي ملزمة قصة طموح جارية وورد اطبع فورا
الأحد يناير 17, 2016 11:54 am من طرف الوصيف

» قطع نحو شاملة ثالث إعدادى ترم أول
الأحد يناير 17, 2016 11:45 am من طرف الوصيف

» برنامج Ace Utilities 6.1.0 Build 284 لتسريع وصيانه و تحسين آداء الجهاز
الثلاثاء يناير 12, 2016 2:44 am من طرف حمادة 999

» برنامج Aiseesoft FoneLab 8.2.10 لاستعادة الملفات المفقدوة من ايفون واي باد
الثلاثاء يناير 12, 2016 1:54 am من طرف حمادة 999

» تحميل برنامج PC Reviver 2.3.1.14 للصيانه الشامله للكمبيوتر بسهولة
الإثنين يناير 11, 2016 10:07 pm من طرف حمادة 999

» امتحانات رياضيات ترم أول رياضيات جاهزة للطباعة
الثلاثاء يناير 05, 2016 9:57 pm من طرف نوووووور خالد

» برنامج Zemana Anti-Malware 2.19.1.797 لحماية جهازك ولازالة البرمجيات الخبيثة
الثلاثاء ديسمبر 29, 2015 11:33 pm من طرف حمادة 999


شاطر | 
 

 اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
وا إسلاماه
المدير الإدارى للمنتدى
المدير الإدارى للمنتدى
avatar

عدد المساهمات : 886
تاريخ التسجيل : 02/10/2009
نقاط : 4846

14092010
مُساهمةاياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمه عن الموضوع

اياك تذاكر من البدايه
وهتتعب نفسك ليه ؟!!!

طبعا الكلام ده اللى بيقولوه الناس اللى مش بتحب المذاكره وبتكره النجاح
ولكن مع هذا الموضوع بفضل الله تعالى هتكون شخص تانى خالص وهتتغير



للافضل بإذن الله

( دعوه للمذاكره من البدايه )
او
( حمله ذاكر من البدايه )



ده اسم الموضوع

الهدف العام للموضوع
هو
المذاكره من البدايه
(بداية الترم)



الاهداف الدقيقة للموضوع


- التحفـيز -
والتوجيه للمذاكره الجيده والفعاله

- المتابعة -
والمناقشه فى المذاكره
(من خلال الاعضاء)

ويجب على كل الاعضاء ان يقومون بتحفيز بعضهم على ان يكون الموضوع للافضل دائما
1- البدايه(التحفيز)
كيفية تحفيز نفسك على المذاكره فيما يلى:


مقدمة صوتيه هامه جدا عن الموضوع
الاستماع اون لاين او تحميل. جميع الروابط تعمل هكذا

عايزك تفتح عقلك
(حوار العقل للعقل)
وتفهم انا عايز اوصلك ايه حتى تخرج من الموضوع مقتنع تماماً


يجب أن

تحسم الامر لنفسك وتقرر وتعاهد نفسك وتعاهد الله على انك بعد هذا الموضوع سوف تحقق الكثيرمن التقدم
موضوع التحفيز هام جداً
ولايمكنك ان تذاكر الماده جيداً الاَّ إذا كنت مستعد لها نفسياً أومؤهل لها نفسياً

فالاستعداد النفسى لا ياتى الا إذا وصل لك شعور الاحساس ذاته

( إذا وصلك شعور الحماس تجاه المذاكرة )
ولا يمكن أن أوصلك كل الاحساس بالكلام
فهذا صعب عملياً ولكن بقوة الكلام يمكن أن أجعلك متحمس للمذاكرة


عن طريق عدة نقاط :
1- الاساس والدافع الاقوى فى التحفيز للمذاكره
(الدافع او الاساس الدينى)
وأعنى بذلك السعاده الدينيه تجاه المذاكره
(يعني تبقى سعيد ولديك شعور الراحه النفسيه من حب ربنا ليك ورضاه)
وده طبعا سيأتى من طاعة الله
إذا اردت ان تعيش فى الدنيا سعيدا .. لاسعادة لاحد مثلك من قبل* فيجب ان يرضى الله عليك.

يجب ان تطيع الله وقت اليسر ووقت السرور حتى يقف معك وقت الشده والعسر. ده اذا كان فيه شده!!
( يعنى تكون رغبتك للمذاكره معمره بحب الله وثقته وده فى كل الاوقات مش فى وقت ووقت )

2- يجب تعلم انك


مسئول امام الله على كل ما تفعله

ويجب تحمل المسئوليه ومعرفة اهدافك من الحياه
(يعني تكون عارف انك مسئول عن كل حاجه بتعملها فى حياتك اللي من ضمنها مذاكرتك)
وايضا المسئولية تبعد اللامبالاه تجاه المذاكرة وتجعلك فى حالة مذاكرة دائمة






3-


وضع الاهداف التى تحققها من مذاكره الماده والانتهاء من مذاكرتها

( بمعنى انك تخلى فكرة الهدف واللذَّه من الماده قائمة فى ذهنك دائماً )
وايضا النتيجه من المذاكره من خلال اهداف المذاكرة
(سيتم مناقشة هذا الموضوع بالتفصيل).






4- أ


مَّا هذه النقطة الهامة سيتم فيها شرح التحفيز وما سيواجهك قبل المذاكرة بالتفصيل

لأنه أهم جزء فى مراحل المذاكرة
( يعنى لو رغبتك فى المذاكره قويه هتذاكر كويس جداً وهتكون سعيد بالمذاكرة )
أ) الابتعاد عن كل المشاكل ( شخصيه ، عائليه ، اجتماعيه )
بمعنى يكون ملكش دعوه بالمشكلات دي قبل المذاكره وفى وقتها بمعنى انك تكون مفهم نفسك ان وقت المذاكره هو (وقت مقدس) لان العمل عباده




وبجد لازم تكون حاسس بأنك ميهمكش من كل المشاكل
اصل المشاكل بتيجى وبتتحل فى الاخر
(بتيجى وتروح)




وبردو مش فكره بتتعطل منها لان انت اللى بتعطل نفسك وبتقف فى الاخر امام اهدافك
ولو عندك مشكله وتقدر تحلها فى وقتها حلها ولا تنتظر
( ولو هتضيع وقت يبقى وقتك اهم من ده كله )
ولا تكن شخصيه ناظره للمذاكره على انها ستزيد من مشكلاتك (وهضايقك اكتر)
لاء بالعكس ستزيد ثقافتك وعلمك وهتكون واعياً أكثر أن الحياة لا تحتاج الى كل هذا الضيق ويجب استغلالها فى الخير والسعادة وليس الحزن
وحاول ان تكون سلبى تجاه اى مشكله تقابلك طالما انت ستذاكر (سلبية النجاح)



ب)
حق الثقة فى

(الله،النفس،الاهل)
وحبهم والرغبه فى رضاهم من خلال تحقيق الهدف
ويجب أن يكون إحساس نابع من القلب
( وتكون حاسس فعلا بكده )




يجب ان تكون الثقه هي الصفه الاساسيه لك
(بمعنى ان يكون لديك احساس الثقه والقدرة من داخلك أمام المذاكرة ، وتلك الثقه نابعة من
( حب ربنا لك وحب عائلتك لك وحب الاصدقاء والاخرين لك ) وتشجيعهم لك .. حيث ان (مشاعر الانسان مصدر متجدد كالشمس لا تنتهى بفقدان الاشخاص الذين نحبهم)
فيجب ان تكون مشاعرك معمَّرة بالفعل بحب الله والخوف منه فإنَّه الباقى الذى لا يفنى
(احاسيسك بتتغير دايما فحاول انك تغيرها بحب ربنا وثقته وان كل اللى بتعمله من تعب ومذاكره ومحبه للاخرين هو أيضاً محبة لله)
فكيف تصل الى الرقى الاخلاقى بالفعل من حب الله وثقته
فطالما (واحد بيخاف من ربنا اوى وفى نفس الوقت بيحبه وفى نفس الوقت واثق من انه مش هيخذله ، وفعلا الاحساس مش هيكون الا من واحد مطيع لله ومطيع للوالدين ومش بيعمل ذنوب )




لو غير كده يحاول انه يعمل كل خير ويكون نيته صافيه دايماً فاستحاله ربنا مش هيقف بجانبه اكيد هيساعده ليكون الافضل دائماً وان احساس اللذه من حب الله وحب الاخرين هى ستكون سبب النجاح.
ج) الرقى الاخلاقى والاحساس بالرغبه فى النهوض والابداعيجب ان تكون اخلاقك راقيه جدا بمعنى
(لا تكون مثل الاطفال بمعنى ان مش اى حاجه صغيره تشغل بالك وتعطل فكرك) تجاه هدف ما بعد المذاكره




ويجب ان تكون شخصيه مراقبه لأفعال نفسك اذا كانت صحيحة أو خاطئة
(لوانت هتعمل فعل معين تقوم داخل نفسك بتفكير بسيط وتتسائل مع نفسك اذا كان صحيحا او خاطئا وطبعاً ده قبل ما تعمل الفعل)




ومراقبة نفسك فكرياً سيساعدك على ان تتوصل الى احداث لم يتوصل أحد اليها بعد
وستحاول التصحيح من نفسك فى مواقفك وليس هذا فقط بل جرب هذه الفكره على كل امور حياتك
(فمن صفات العلماء التساؤل دائما بلماذا وكيف)
فيراقبون كل فعل ويتسائلون حوله




ويجب ان يكون احساس المذاكره والقوه والقدره والصبرعلى المذاكره دائما فى فكرك
( يكون تفكيرك عالى وراقى واحساس الفخر والقوه والابداع وانت بتذاكر وانك تقدر على كل شىء وتكون عارف ومتاكد انك تقدر تنجز كتيروتبدع وتعطى الافكار الجديده وتحقق طموحاتك انك تكون مثلا حد مشهور بعلمه)




ويكون رغبتك دى جايه من حبك ( لربك ولبلدك ولاصدقائك )



وانك عايز تحقق حاجه جديده
مش انك بتذاكر وخلاص علشان الامتحان وبس
يعنى انت بتذاكر علشان تعمل حاجه جديده تفيد الناس كلها
وفيه معلومه صغيره كل اللى بيذاكر كويس وحل كويس ومجابش مجموع - ده افتراض - (اصلا استحاله انه يحصل)
ولو حصل هيكون اختبار من الله وميقلقش ويعرف ان كتير من العلماء كانو فاشلين فى الدراسه ولكن العبره فى انهم اصبحوا علماء بعلمهم وحصلوا على معلومات جديده وحققوا انجازات عاليه بسبب اجتهادهم وتوفيق ربنا ليهم
بس انتا اعمل اللى ربنا يقدرك عليه وانتا هتكون زيهم وهو ده الرقى الاخلاقى
5- يجب ان تسأل نفسك
( لماذا لا نحتاج الى كل هذا الكلام ايام الامتحانات )
هقولك ليه
لان خوفك من الامتحان بيديلك تحمل المسؤليه وبتكون خلاص امام الامر الواقع
هقولك مثال حقيقى
(انتا خايف من يوم القيامه اوى مش مطمن خالص ده ليه؟ علشان انتا لم تطع الله بضمير وعصيت ربك كتييير اما لو انتا عملت كل اللى ربنا طلبه منك هتكون مطمن ولو لدرجه بسيطه من التفاؤل)




ده زي انك خايف من الامتحان علشان انتا مذاكرتش بضمير وهزرت طول السنه
اما لو انتا ذاكرت صح وواثق من مذاكرتك كويس ومعصتش ربك هتكون مش خايف خالص ومطمئن انك داخل امتحان يعنى لازم تكون عامل حساب ليوم الامتحان دايما فى بالك لكى ترتاح دائماً




وايضا كما فى الحال مع الله وعايز تشوف تعبك نتيجته ايه وطبعا (ان الله لايضيع اجر من احسن عملا)
وركز اوى على كلمه احسن يعنى مش اى عمل





6- وفى الحقيقه هناك كثير من طرق التحفيز
وتوجد طريقه قويه وهى
( رؤيه مفصله لتاريخ العلماءوليس العلماء وحدهم بل كل من تعب فى توريث العلم لهم )
الذين لم تكن الظروف واقفةً معهم
ولكن صعدوا بقوة رغبتهم حتى وصلوا الى ما هم عليه ولكننا لم نستطيع عرض تاريخهم العظيم
ولكن سوف نعرض اهم اقوالهم التى تعبر عن تاريخهم العريق من خلال المقطع الصوتى التالى الذى يبين
(التحفيز ونصائح المذاكره )
وايضا به الحكم التى عرفت منذ القدم واقوال العلماء



المقطع الصوتى التالى: رابط اقوال وحكم العلماء ونصائح للمذاكره اضغط هنا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟ :: تعاليق

avatar
رد: اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟
مُساهمة في الثلاثاء سبتمبر 14, 2010 2:50 pm من طرف وا إسلاماه
استماع وتحميل ولو تحفيزك قل اقرأ جزء التحفيز مره اخرى

( ليعود لك الاحساس من جديد )



بعد ما حصلت على الحماس تجاه المذاكره تعالى نذاكر






2-التوجيه للمذاكره




مقدمه



1- المذاكره من بداية الترم
(والله لو بأقل مجهود وعملت اللى عليك)
هتيجى فى النهايه وترتاح
ومش هتبذل مجهود كبير وهتكون فاهم وواعى لكل الاحداث (المكان المضىء) عكس (الانسان الذى دخل مكان مظلم وصعب عليه اضائته)
وهتجيب تقدير فى النهايه بإذن الله







2- انزع مصطلح المذاكرة ، وضع مصطلح التعلم (او الثقافه)
يعنى حاجه برضاك مش غصب عنك




اذا قلت لنفسك (سأتعلم وأتثقف حتى انفع نفسى) فذلك افضل






قد يقول البعض المناهج فرضت علينا ولا نحبها
فكيف نحب ونبدع فى شىء فرض علينا ؟





الحياة ..هل اخترناها ام فرضت علينا ؟
بالطبع اختارها الله لنا ومع ذلك فالناس يتفننون فى السعاده بها وكيفيه قضاءها بكل سرور
كذلك المنهج الدراسى مفروض علينا
لكن البارع هو الذى يتفنن فى اعمال عقله لفهمه وادراكه




3- المذاكره هيا شغلنا (وظيفة) كطلبه مثل وظيفة او عمل ابائنا فلماذا نضيع عملنا ولا نجتهد ونتفانى فيه؟! 4- المذاكره بتركيز وذكاء ودهاء وصبر وعدم يأس


(( ولا تيأسوا من روح الله إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون )) يوسف



(وَمَا يُلَقَّاهَا إِلا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ))فصلت



والمثابره خير لك من المذاكره بإهمال
يعنى تكون عارف مصلحتك فين وتذاكر بضمير
( أمامك العلم ومعك العقل ..ها ..أرنا كيف سيدرك هذا العقل هذا العلم ليجعله علما نافع )




5- تحديد الهدف من المذاكره
(استحاله يجيلك احساس بالملل طالما محدد هدف واضح من المذاكره)
ولو عندك فكرة ان المذاكره ممله (من غير تحديد هدف)
مش هيجيلك احساس السعاده من ممارسه المذاكرة




انتهت المقدمه



نبدأ .. المفهوم الحديث للمذاكره
هو عملية تلقى المعرفه (بطرق سهله) من خلال الكتب ، فى وقت محدد
ونعنى بذلك أن التعلُّم ذاته والمذاكرة أصبحت بالنسبه اليك هى الثقافه (برغبه ذاتيه من الشخص نفسه)
واكتشاف الجديد من المعلومات والتطوير فى العلم ذاته




- اهداف المذاكرة -



(وهيا دى اهدافك من المذاكره اللى لازم تحققها)


1- تحقيق الرقى للمجتمع والتقدم

( الاخلاقى ، العلمى ، الثقافى ، الدينى ، .. الخ )
على مستوى الفرد
( نكون مهذبين خلقياً وعلماء ومثقفين ويرضى الله عنا الى يوم الدين)
وكل فرد فينا يحاول يفيد البلد العظيمه دى
2- تحقيق الاهداف الشخصيه بالعزيمه وبالمثابره
(يعنى تستمر فى عملك لتحقق الهدف وتبذل محاولات وتكرر فيها والمحاولة مع بعض التغيير فيها)
لكى تتوصل للجديد فى المذاكرة
(مثلاً لما تكون حد مشهور بعلمك)
كل اللى بتتمناه هتلاقيه جالك فى سهوله وكل الناس اللى انتا متتوقعش ابداً انهم يكلموك او يعرفوك اصلا هتلاقيهم هما اللى محتاجينك وبأفضل العروض
ويكن لك الاختيار
وطبعا انتا بالطموح والحلم هتحقق كل رغباتك وطبعا لازم يكون ليك هدف
3- طبعا غير التفوق فى الدراسه وحب الاصدقاء ليك فى الجامعه وحب الاهل ليك لان دى قاعده
( المتفوقين معروفين )
ليه انتا متبقاش منهم ؟؟



والله سهله بس تركز كويس فى حياتك 4- المذاكره ليست لهدف الامتحان فقط

ولكن
المذاكره (بالثقافه)هتخليك تستفيد من المعلومه نفسها عملياً
فى حياتك وهتفيد غيرك بعلمك
مش لانك بمجرد ما كتبت المعلومة فى ورقة الامتحان نسيتها خلاص
لاء لازم هتكون فاكرها وكمان تتناقش بيها
وبكل معلومه انتا حصلت عليها..امثله كتيره هتلاقيها فى حياتك.




لماذا نكره المذاكره (كثقافه) مع انها تعطينا كثيرا من الفوئد وتعود بالخير لنا ؟؟!



لن تجد الرد على هذا السؤال


وإليك الطرق التى من خلالها تستطيع المذاكره

وايضا الطريقه هيا (




مفتاح حب المذاكره نفسها)

وهذه من أفضل الطرق وأسهلها وعليك اختيار أفضلها الذى يتناسب معك شخصياً




اولاً




الطريقه الافضل على الاطلاق
(انك تألف بنفسك طريقه تتناسب مع شخصيتك وطريقة تفكيرك) ودى طبعا بتكون للى بيذاكر من اول السنه علشان كده اللى بيذاكر من اول السنه بيكون من المبدعين والمتفوقين
(وسيساعد هذا الموضوع فى الذاكره من بدايه العام)




ولكن يجب ان تراعى الاتى
وده علشان تحفز نفسك اكتر على المذاكره الفعاله وتبدع ويكون عندك احساس التجديد والابداع




1- لا تخرج عن الاطار العام للمذاكره
وتتبع منهج علمى فى تحقيق الهدف
(متكونش بغرض غير المذاكره طبعاً
وعلشان تحقق هدف النجاح والتفوق)




2- لا تخرج عن الطرق العامه للمذاكره والطرق التى حددها علماء النفس
(يجب ان تبدع بنفسك)
3- يجب أن لا تخاطر بمستقبلك بطرق غير فعَّالة
ويجب أخذ آراء الآخرين فيها




ويجب ان تراعى هذه النقاط
(ممكن تستفيد من النقاط الجايه دى فى ابداع طريقة جديدة)




وسائل تزيد من قوه التركيز اثناء المذاكرة
(ده المحور الاساسى للمذاكرة الفعَّالة)





1- تهيئة الجو والوقت المناسب
(اعمل جدول)
لعدم تشتيت التركيز
( بمعنى انك تجهز مكان يكون هادىء ويمنع الشتتات فى التركيز وتحدد وقت حقيقى للمذاكرة )
2- اضافة عنصر التشويق والاستمتاع بالمنهج الدراسى وطريقة المذاكره
(حاول تستمتع نفسياً وتبدع فى طريقتك للمذاكرة




3- ملحوظه هامه جدا جدا
لعدم الملل من كثرة المذاكره يوجد روشته للقدره على الاستمرار فى المذاكره دون ملل




تمرين
فى وقت الراحه ما بين ساعات المذاكره
(نبدأ نطفى نور الحجرة بدل من مشاهدة التلفاز التى تتعب العين)
ثم نقوم بوضع السجود لمدة 10 دقائق
وهى أفضل وضعية لتخرج موجات ألفا
ثم نأخذ شهيقاً مكتوماً ونخرجه زفيراً طويلا من الفم (تاخد شهيق عادى وتكتمه بسيط وتخرجه ببطىء) مع عدم التفكير فى اى شئ
وبعد ال10 دقائق ستشعر بحاله من الصحوة الجديده وتستكمل مذاكرتك




4- طريقتك من خلال شخصيتك



(يعنى لو انتا بتحب المذاكره بصوت عالى او صامت على حسب تركيزك) 5- طريقة المذاكرة بالورقه والقلم فى الجامعه

(تكون فى كتابة العناصر فقط لتساعدك على تذكر التفاصيل) ولايجوز ان تذاكر بها وتكتب كل الكتاب مثلا
فمن الصعب ذلك ويأخذ وقت كبير
(اما فى مرحلة ما قبل الجامعة تجوز هذه الطريقة)




6- تحديد وتنظيم الوقت المناسب
فالمذاكره النهارية يعيبها عدم القدره على التركيز
ولكن الليل افضل لك
(اوقات من 10 مساءا وحتى 8 صباحا)
يمكنك المذاكره فى أى من الاوقات التالية
لأن نسب التركيز عاليه فيها
(ولكن يجب أن لا تتعارض مع ساعات نومك)



والمذاكره تحت سطح القمر تساعد فى المذاكره بقوة تركيز عاليه(لان القمر لديه قوة جذب تجذب الدم السائل الغنى بالاكسيجين الى المخ )
ولكن القمر لا يوجد فى جميع اوقات السنه كما نعلم




وسيتم شرح كيفية عمل جدول للمذاكره وكيفية قضاء اليوم على افضل حال



عن طريق الفيديو التالى مشاهده اون لاين وتحميل رابط عمل جدول اضغط هنا


ويمكنك سماع الفيديو علشان تفهم بعض المعلومات فى عمل الجدول من خلاله
7- يجب أن تتعود على نظام الامتحان
وتحدد نظام لكل ماده من خلال
(تعتمد على الحفظ اكثر من الفهم فكر فى طريقتك فى تكرار المعلومات التى تحتاج الى حفظ)
مثال (الموارد اقتصاديه وحفظ الارقام ...الخ)
لو الطريقه تتعتمد على الفهم اكثر
يجب ان تعتمد على فهم ماذا تدور حوله الفقره نفسها



ووضعها فى تخيل فكرى فى ذهنك المثال فى الحاسبة (عرفة المدين والدائن ومتى يكون كذلك وتتغير بعد ذلك الجمل من خلال فهمك....والخ) 8- معلومه ونصيحه أخيرة

(يجب أن تبدع بالفعل ولاتتعود على الاستقبال فقط من الدكتور أو المدرس دون الارسال)
يعنى تكون عندك قدره على شرح ما تعلمته وابدعته لغيرك
وتتعود على انك تشرح لنفسك ولغيرك
وهذه مرحله أخرى من الابداع



النصيحه
للحصول على طريقه عبقريه فى المذاكره
يمكن الاستفاده من
(التنميه البشريه،تنمية المهارت الفكريه والحفظ..الخ)




هام جدا



وطبعا ايام الامتحانات بيكون
(ليس وقت الابتكارولايوجد وقت له)
ولاتفيد هذه الطريقه فى وقت الامتحانات
بقدملك الطرق العامه التى تفيد اى شخص وجربها الكثيرمن البشر وهى طرق علميه تم اختيار ادقها
ويمكنك المذاكره بإحدى الطرق العامة من بداية الترم
وهذا ايضا سيؤدى الى التفوق لان هذه الطرق العامة لا تختلف كثيراً




الطرق والقواعد العامه فى المذاكره



الاولى
طريقة الالوان والمسح الشامل



1- المسح الشامل

عن طريق قراءه الملزمه
(المحاضره مثلا20 او10صفحات تقراهم كلهم)
زى قراءة الجرنال
وتقراهم بسرعه لو20 يأخذو10 ولو10 صفحات فى 5 دقائق من غير محاوله للحفظ او التركيز
(الغرض إحداث راحه نفسية
وألفة بين القارئ وبين الورق وهذه المرحله هامه جداً)




2- مرحلة التلوين
تلوين العناصر الرئيسيه والفرعيه والنقاط (الكلمات) الهامه فى الفقرات
حيث يفضل اللون


الاصفر ومشتقاته

(له كثير من الفوائد فى الحفظ والتركيز ويسر الناظرين)
هذه المرحله تعرِّف الطالب الاطار العام للمحاضرة
وتعطيه شيئا من السيطره على المحاضرة
(وتزيد من الألفة والمحبة والراحة النفسية بين القارئ والورق) وايضا تاخذ هذه المرحله نفس وقت المرحله السابقة

3- مرحلة الاستيعاب السريع
يبدأ بقراءة المحاضرة بطريقة بطيئة نسبياً
(بس مش تقعد نص ساعة فى الصفحة ، بالكتير اوى 7 دقائق للصفحة الواحدة)
ملحوظه
( عدم السرحان فى المحاضره وما وراء السطور ولو لزم الأمر تأجيل فهم بعض نقاط المنهج
وأنه مع التقدم فى المنهج سوف يُفَك غموض الاجزاء القديمة مجملاً )



4- المسح الشامل
(يعنى ترجع تقرا الورق من تانى زى الخطوه الاولى مره تانيه)


5- تترك الورق (المحاضره)تماماً
وبعد(4 أو 5 أيام بس متأجلش عن كده)
تعمل مسح سريع مرة أخرى فى 10 دقايق
وتكرره كل عدة ايام
(ممنوع التأجيل)
لان التأجيل ممكن يأثر على طريقه مذاكرتك وحفظك

مدمنو الطريقه الكلاسيكيه
(طريقة الحفظ التام)
تُخَزَّن المحاضره لـ10 ايام بعد ذلك يتم نسيانها
(ده كلام علماء النفس ودا طبيعى عند البشر)
ويظنون عدم جدوى طريقة المسح الشامل
ولكن طريقة المسح والتلوين تخزن المعلومات (المحاضره)
لفترات أكبر
وبكثير من هذه الطريقة لا تقل عن تقدير الامتياز

ملحوظه هامة
لكى تغير طريقتك التقليدية لهذه الطريقة
(ستتغير تدريجيا وتكرر وتحاول وتصبر حتى تتعود عليها )

الثانيه
طرق واقعية وعملية من خبرات سابقه

الحاجات اللى كانت بتتذاكر كويس كانت كالتالى
ودى طريقة فعلا جميلة جدا
بس عايزة اللى يصبر عليها شوية والنتيجة بتاعتها مذهلة حقيقى

وده كلام كتير من اللى جربوها
اللى هى
اننا نقرأ أو نتصفح المحاضرة مثلاً فى وقت قصير جداً
ثم نلخصها كلها
(مثلا هى 20 ورقة) فى ورقة واحدة وش وظهر
حتى لو مفيهاش حاجة ممكن تُختصر
نكتبها كلها فى مكان واحد بخط صغير يدوب يتقرا

وده فايدتته ايه ؟؟

أولا
كتبت الحاجة بإيدك فحتبدأ تستوعبها أكتر
وكلمة كنت قاريها بسرعة بشكل خاطئ مثلاً وانت بتكتبها ومركز فيها صلحت معلومتك

ثانيا
قبل الامتحان الموضوع ده بيقى
"المنقذ الرهيب"
واسترجاع المعلومة من دماغك بتبقى سهلة جدا
حتى لو كنت سايب المحاضرة من اول السنة مبصتش عليها غير اخر السنة
برده حتلاقيها مستساغة جداً لانها بايدك
وانت هاتلاقى نفسك فاكر اللى انت كتبته
بمعنى انك هاتلاقى ان انتا المعلومات دي مش جديده عليك

ده لكل المواد بشكل عام
ويكون ناجح فى المواد اللى فيها شوية المفروض تحفظ

بعد كدا جمع ورق كل ماده مع بعضه بحيث انك متتلغبطش
avatar
رد: اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟
مُساهمة في الثلاثاء سبتمبر 14, 2010 2:51 pm من طرف وا إسلاماه
طريقه اخرى

فى طريقه حلوة هي انك ممكن تحدد من الكتاب سطر خفيف بالقلم الرصاص على العناوين والحاجات المهمه فى الماده اللى هي لازم متتنسيش

شئ جميل انك تتجمع انت واصدقائك كلهم فى تجميع وتلخيص مادة بحيث ان لو الوقت مش كافى لانك تلخص الماده لوحدك
أو لو الوقت مش حيسعف لكل المواد
اختاروا اكتر المواد اللى محتاجينها



الطريقه التاليه دى تم ( تجميع اهم الطرق المفيده والاستفاده منها ) فى هذه الطريقه.....ثلاث خطوات الخطوة الأولى


القراءة الثقافية
تقرا المحاضرة قراءه ثقافيه
(كأنك تقرا جرنال او مجله)
وبتركيز وتاخذ المعلومه باستمتاع وتحاول تكون فاهم وانتا بتقرا (القراءه بصوت يتسمع حتى تستخدم الذاكره السمعيه والصوتيه)وتحسس نفسك بنجاح مستمر وبانك انجزت فعلا فى الورق ده
والهدف معرفة فكره او موضوع المحاضره
وتستغرق(5 صفحات 5 دقائق)
لانك بتقوم بالقراءة بشىء من التركيز وايضا تعتبر نفس خطوة المسح الشامل

الخطوه الثانية
التلوين والكتابه
تبدأ من بداية ما قرات ومن خلال (قراءة الثقافه) مره اخرى واثناء هذه الخطوه (تحاول ان تتذكر شيئا من معلومات الخطوه الاولى)
وتبدأ فى
التخطيط والتلوين باللون الاصفر
قلم اسمه (قلم اظهاراو يختلف اسمه اللون الاصفر المائل للبرتقالى اوالمائل للاخضر) حول العناصر
وتقراها جيدا وتكتب العناصر فى ورقه خارجيه بخط سريع(تستخدم الذاكره البصريه وارتباط الذاكره بايدك)
وتركز عليها كخطوه فى عقلك
(تضع العناصر كفكره فى عقلك)
لما يحتاج للحفظ
وتضع ايضا لون
(خط بالقلم على الكلمات الهامه فى كل سطر)
ومش مهم تكتب الكلمات نفسها يكفى (فكرة الفقرة) نفسها )
"والكلمات الهامه دى هيا مفتاح الجمله"
(مفتاح الجملة هى الكلمة اللى لو نسيت الجمله كلها وافتكرت الكلمه دى باذن الله سوف تجعلك تتذكر الجمله كلها )
من خلال هذه الكلمة لانك بتربط الجمله بالكلمه

ودى طبعا فى المواد التى تحتاج حفظ (او اغلب المواد)
ويجب ان تضع دائره بالقلم الازرق (
الجاف العادى)
حول الكلمات الهامه (اللى هيا بردو مفتاح الجمله)
وهتمكنك من السيطره على الورق من خلال بعض الكلمات البسيطه
وتستغرق (نفس وقت المسح 5صفحات 5دقائق)




الخطوه الثالثة




الحفظ والتسميع والتخيل

تبدأ بعد الخطوه الثانيه
ونبدأ بالقراءة (والحفظ الدقيق لو ماده حفظ اوى)
وبالتسميع لنفسك من خلال الافكار التى وضعتها من فكره العناصر والخطوه الثانيه والاولى ايضا
(يعنى تسمع لنفسك الافكارالى فهمتها ووضعتها فى ذهنك وتحاول تقولها من غير ما تشوفها ولو فى فكره تعسرت؟ يجب ان تراها وتسمعها ايضا وهذه هى خطوة الحفظ الدقيق)
وتستغرق(7 دقائق للصفحه ويجب ان يكون وقتك دقيقا)
وفى الحفظ الدقيق يتم
حفظ شكل الجملة ومكان السؤال ومكان الاجابه فى الورقه
وهذه تكوِّن صورة بسيطة داخل المخ تتخيلها اثناء الحفظ
(يعنى تصور شكل الصفحه وتتخيله فى عقلك)
وبعد ذلك نترك الورق

وايضا فى المراجعه سيتم مراجعه الكلمات الملونة ورسمة الفقرة والمفاتيح وده اللى هتفتكره يوم الامتحان
(هتفتكر شكل الصفحه نفسهاوستكون داخل عقلك تنظر اليها وستستدعى منها كل المعلومات التى تحتاجها )

طريقة المتفوقين والعباقره فى الحفظ


وسيتم شرح هذه الطريقه بالتفصيل عملى على مقطع الفيديو التالى مشاهده اون لاين او تحميل روابط

طريقه مفيده للمذاكره ج1 للمشاهده اضغط هنا

طريقه مفيده للمذاكره ج2 اضغط هنا

طريقه مفيده للمذاكره ج3 او الاخير2 اضغط هنا
ويمكنك مشاهده الفيديو للاستفاده منه ومعرفة الطريقه

مرحلة المراجعة

كثيراً من الطلاب يعتقدون أن المراجعة تكون أيام الاختبارات فقط حيث يعللون ذلك بأنه
ما الفائدة من المراجعة طالما أنهم ينسون ما يقرؤونه بمرور الوقت
وهذا خطأ

فأريد توضيح أن المراجعة توفر لك الكثير من الوقت والجهد خاصة وأن وقت الاختبار لا يكفي لمراجعة كل ماهو مطلوب الاختبار فيه تذكر أخي الطالب أنه قد تمر بك ظروف صحية أو ظروف محيطة (كوفاة قريب أو ظروف أخرى)
وهذه هى الاختبارات الالهيه لك فتعيق مراجعتك أيام الاختبارات فيكون مصير هذه المادة مهدداً ما لم تكون ذاكرت منها ما يكفى للامتحان
من هنا تتضح أهمية المراجعة على مدار العام الدراسي
ولا نعني بذلك أن تحمل نفسك أكثر من طاقتها وأن ترهق نفسك بأكثر من قدرتها
بل خذ الأمور ببساطة وأعط لجسمك ونفسك حقهما من الراحة وكل ما يُطلَب منك هو تنظيم وقتك
مع تخصيص وقت للراحة والاستجمام وخاصة أيام العطلات


ولكي تكون مراجعتك أكثر فائدة ننصحك بما يلى



1- عندما تبدأ المراجعة تصفح أولاً العناوين الرئيسية ثم العناوين الفرعية 2- اقرأ المواضيع بسرعة مع وضع علامة أو خط تحت النقاط التي ترى أنها ضرورية أو التي ركز عليها الدكتور أثناء الشرح
3- حاول حفظ النقاط التي تحتاج الى ذلك كالنظريات والمعادلات والتواريخ
4- اقرأ النقاط التي تجد أنها صعبة أكثر من مرة وإذا تعذر فهمها حاول تذكر كلام الدكتور حولها
أو ضع علامة أمامها واسأل فيها أحد أقاربك أو زملائك أو الدكتور فى الجامعة
5- حاول الإجابة عن بعض الأسئلة الموجودة في نهاية كل موضوع أو التي سبق وأن كتبها لك الدكتور
6- اطلب من أحد أفراد أسرتك أو زملائك ويسمع لك أو يسألك في بعض النقاط
وإذا لم تجد من يقوم بذلك (سمع لنفسك واعتمد على نفسك افضل) حسب طريقتك
اكتب ما تريد حفظه على ورقة خارجية ثم افتح الكتاب وتأكد مما كتبت
7- حاول الإطلاع على اختبارات الأعوام السابقة إن أمكن
(والنقطة دي مهمة جدا جدا جدا لأقصى درجة)
8- حاول تذكر النقاط المهمة في الدرس وتسجلها على ورقة خارجية

أهمية المراجعة
تتمثل أهمية مراجعة الطالب للمواد الدراسية فيما يلى

1- الاقتصاد في الوقت والجهد

الأمر الذي يعطي الطالب فرصة مناسبة للترفية والتنزه 2- تثبيت المعلومات التي تم استذكارها
3- تفيد في سهولة استحضار المعلومات إلى الذاكرة
وهذه النقطة بالذات لها فائدة ملحوظة وكبيرة
وخاصة أثناء الإجابة عن الأسئلة
4- تساعد الطالب على فهم الجديد من الدروس والقدرة على متابعة المدرِّس أثناء شرحه للدرس
5- تساعد الطالب على تنظيم أوقات الاستذكار بطريقة عملية
6- تقلل من رهبة الامتحانات وتعمل على زيادة ثقة الطالب بنفسه وتصرفه عن الدروس الخصوصية
7- تضفي جوّاً من الاطمئنان على الأسرة
إذ من الملحوظ أن غالبية الأسر إن لم يكن كلها تصاب بالتوتر من جراء عدم اهتمام الطالب باستذكارالمواد الدراسية ومراجعتها

عزيزي الطالب

إن إعداد برنامج للمراجعة يلعب دورا كبيراً في الاستعداد للامتحانات ويتم إعداد برنامج أو جدول المراجعة تبعاً لمقدرة كل طالب وتبعاً لنوعية المواد التي سيجرى فيها الامتحان على أن يكون في الشكل التالي
1- المذاكرة المنتظمة لجميع المواد المقررة من أول العام الدراسي
2- حصر مواد الامتحان وترتيبها تبعاً لقربها الزمني من تاريخ الامتحان
وتحديد المواد التي تحتاج لمجهود ووقت أكبر في المراجعة
3- تحديد الزمن المتبقي على كل مادة وتقسيمه تبعا لها
4- وضع المادة الصعبة مع مادة أقل صعوبة في يوم المراجعة الواحد
5- تحديد فترات في الجدول للراحة ولممارسة هواية محببة وللاستحمام والنظافة الشخصية مما يساعد على تهيئة الجسم والذهن للاستيعاب الأفضل
6- تجنب أسباب التشتت الذهني وأحلام اليقظة أثناء المراجعة فمن يعمل ليس لديه وقت للأحلام
7- احذر أن تقلد زملاءك في طريقة مراجعتهم
فلكل إنسان طريقته ومقدرته التي تميزه
فإن طريقتك الخاصة في هذا الوقت هي أفضل الطرق
8- اجعل مراجعتك لكل درس بأن تضع هيكلاً للدرس في عناوين رئيسة وفرعية
ثم ابدأ بمراجعة كل ما يخص كل عنوان على حدة بعد أن تكون قد وضعت الهيكل الأساسي للمادة ككل
فهذا يساعدك إن شاء الله على تذكر كل النقاط الخاصة بكل درس عند الإجابة في الامتحان

ويجب ان تكون لديك قدر من الراحة النفسية قبل الامتحان نفسه (يعنى قبل الامتحان بساعتين متوطرش نفسك ومتفكرش خالص كتير فى المذاكره وانصح بعدم مذاكره شىء جديد "واضحك وهزر" علشان متنساش اى معلومه من المتراجع عليه)

وسنحصل على المزيد من طرق المذاكره الفعاله ولكن فيما بعد للاستفاده من باقى الكتب العلميه

واليك مقطع صوتى يوضح النصائح الغذائيه هتفيدك فى المذاكرة

رابط الصحه الغذائيه هادئ اضغط هنا


{3}. المتابعه والمناقشه(الخاص بالاعضاء والكل مشارك)


  • فى البدايه يجب ان



    يعلم كل الاعضاء ان هذا الموضوع فى الاساس قد تم انشائه لهذا الجزء الهام جدا جدا جدا ولايمكن ان نتخيل المذاكره بدون متابعه (فالمتابعه هتفيد الناس انها تنجز الكثير) واليكم الفوائد التى تعود الينا من هذا الجزء:

  • اولا:






    على جميع الاعضاء ان يقومون بتحفيز بعضهم البعض ومن يقل تحفيزه من الاعضاء يتم تحفيزه من باقى الاعضاء لفرفع مستواه الكلى مره اخرى وذلك عبر الاتصالات المختلفه(رسائل عامه اوخاصه واتصالات الموبايل).
  • وسيتم ارسال تحذيرات بكل ما هو جديد بالنسبه للموضوع عبر الرسائل الخاصه وبالنسبه للمضايقات .....والخ

  • ثانيا:جميع الاعضاء فى هذا المنتدى الرائع



    اصدقاء(بل اخوه) ويجب احترام مشاعر بعضنا البعض

  • ثالثا:ويجب الاعتماد على بعضنا البعض بمزيد من الحب والخوف على مشاعر الاخرين

  • رابعا:












    نقطه هامه جدا "يجب ان يكون بين الاعضاء عنصر المنافسه(الهادفه) التى تحقق الكثر من الانجاز








  • خامسا: من خلال هذا الجزء يتم اضافة للمذاكره و للمنهج نوع من التشويق والمتعة.





  • نبدأ بكيفية المتابعه من خلال المنتدى:




  • وهذا يوجد فى قسم المتابعه (من هذا الموضوع) وهذا من خلال الرابط




  • 1/



    يقوم الاعضاء بطرح الاسئله او اى سؤال عن اى معلومه عن المنهج والدراسه لكى نتمكن من فهم المنهج اكثر ويقوم باقى الاعضاء بحل هذه الاسئله والمشاركه فيها لكى نتمكن من الفهم الصحيح (اذا تم الحل يتفق الجميع عليه ومنعا لحدوث الجدل) ،وحتى نتمكن من حفظ المعلومه لتساعدنا يوم الامتحان.


  • 2 /



    من حق الاعضاء السؤال (عن اى معلومه تدور فى فكرهم او سؤال يحيرهم فكريا) عن المنهج لكى يتم الفهم الصحيح ويفيد ذلك فى منع (عدم الثقه فى المنهج والتواصل مع الاصدقاء والثقه فى ما تذاكر منه وعدم شعور الخوف والرعب قبل الامتحان) والمعلومات المختلفة.


  • 3 /



    لا تسال سؤال يمكنه احداث اختلاف كثير فى الاراء (لمنع حدوث جدل) ويتم الاستفسار عن هذا النوع من الاسئله فى الحوارات الخاصه(يعنى رسائل خاصه للاعضاء ومكالمات تليفونيه بين الاعضاء والخ) ويتم احترام جميع الاسئله طالما تكون اسئله هادفة.


  • 4 / ملحوظه هامه:



    يجب على الاعضاء اعلان ما انجزه من المنهج بنوع من التحفيز للاخرين والمنافسه بينهم حتى يجعل الكل ينجز فى المذاكره والكل يستفيد من هذا الاعلان.

    وليس بغرض اخر.


  • 5 / المناقشه حول المنهج:



    وحول كل ما يريد الاعضاء مناقشته من المذاكره وكل ما يتعلق بالمنهج وذلك بنوع من احترام وجهات نظر الاخريين حتى يمكن الاعضاء من التواصل الاكثر فيها بينهم.


  • 6 /



    ويمكن للاعضاء تقديم الاقتراحات فيما بينهم بما يتعلق بالمذاكره والمنهج


  • وجزء المناقشه يتم (عبر هذ الرابط)




  • (تم بحمد الله هذا الموضوع)



    .


  • ونحب ان نقدم الشكر لكل من



    ساهم فى الموضوع من الاصدقاء وهم (مروه شوكليت،مى طالبه فى كلية التجاره جامعة المنصوره،منار،خلود،نودى،)ثم الطلبه(مينا توتى،احمد عيد،محمود خضر طبعا،الامير محمد،احمد الجميل،محمد بيرو،محمود المصرى،على المحترف وهناك الكثير الذين لهم الافضال على الموضوع)

  • ونحب ان نقدم



    الشكر الخاص للطالب العبقرى (امين محمود صبرى مؤلف كتاب الطالب العبقرى) الذى ساعدنى شخصيا

  • وايضا نقدم



    الشكر الخاص (للدور القوى الذى قام به المشرف :فمبير) والذى تم به فى اداره وتنسيق هذا الموضوع


  • واحب ان اقدم المراجع التى استفدت منها كثيرا واشكر بالفعل اصحابها لنها ساعدتنى فى اعداد هذا الموضوع:




  • كتاب الدكتور احمد زويل (عصر العلم) وكتاب(كيف تكون الطالب العبقرى) للدكتور امين محمود صبرى
avatar
رد: اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟
مُساهمة في الثلاثاء سبتمبر 14, 2010 2:52 pm من طرف وا إسلاماه
منقوووووووووووووووووووووول
avatar
رد: اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟
مُساهمة في الثلاثاء سبتمبر 14, 2010 2:56 pm من طرف super cat
شكرا على المعلومات القيمه دزى
avatar
رد: اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟
مُساهمة في الثلاثاء سبتمبر 14, 2010 4:26 pm من طرف دائم التفوق
جزاك الله كل خيره
avatar
رد: اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟
مُساهمة في الجمعة مارس 04, 2011 5:13 pm من طرف ice prencess
مشكووووووووووورة على مجهودك الرائع
avatar
رد: اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟
مُساهمة في الجمعة مارس 04, 2011 5:20 pm من طرف رحاب_r
بارك الله فيك
رد: اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟
مُساهمة في السبت أبريل 09, 2011 6:18 am من طرف علياء45
جزاك الله خيرا و مشكووووووووووووور
 

اياك تذاكر من البدايه وهتتعب نفسك ليه ؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مـنـتـديـات ابن النفيس ترحب بكم  :: المنتديات التعليمية :: المرحلة الإعدادية-
انتقل الى: